fbpx
">

11 bewezen voordelen van blauwe bessen

blauwe bessen1.Blauwe bessen bevatten weinig calorieën maar veel voedingsstoffen

De blauwe bes behoort tot de bessen met de meeste voedingsstoffen. Een kop (150 gram) blauwe bessen bevat :

Vezels: 4 gram.

Vitamine C: 24% van de ADH.

Vitamine K: 36% van de ADH.

Mangaan: 25% van de ADH.

De bessen bestaan verder voor ongeveer 85% uit water en een hele kop bevat maar 84 calorieën, met 15 gram koolhydraten. Wat calorieën betreft maakt dit de bes tot een uitmuntende bron van meerdere belangrijke voedingsstoffen.

 

 

 

  1. De blauwe bes is de koning onder de voedingsmiddelen met antioxidanten

Antioxidanten zijn belangrijk. Ze beschermen ons lichaam tegen schade door vrije radicalen, onstabiele moleculen die de celstructuur kunnen beschadigen en die bijdragen aan veroudering en ziektes zoals kanker.  Van de bosbes wordt aangenomen dat hij de hoogste concentratie antioxidanten bevat van ALLE veel geconsumeerde soorten fruit en groentes

  1. Blauwe bessen verminderen DNA-schade, wat bescherming kan bieden tegen veroudering en kanker

DNA-schade is een deel van de reden waarom we ouder worden en het speelt ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling van ziektes zoals kanker .

Omdat blauwe bessen zoveel antioxidanten bevatten, kunnen ze helpen om een deel van de vrije radicale, die schade aan ons DNA berokkenen, te neutraliseren.

In een studie kregen 168 proefpersonen 4 weken de opdracht, om elke dag een liter van een mengsel van blauwe bessen- en appelsap te drinken. Aan het eind van het onderzoek was de oxidatieve DNA-schade vanwege vrije radicalen verminderd met 20% . Deze bevindingen worden ook ondersteund door kleinere studies, waarbij verse bessen werden gebruikt of bessen in poedervorm .

  1. Blauwe bessen bieden bescherming tegen beschadiging van cholesterol in het bloed

Een dagelijkse portie blauwe bessen van 50 gram verlaagde de LDL-oxidatie met 27% bij obese deelnemers, na een periode van acht weken.  Uit een andere studie bleek dat 75 gram blauwe bessen bij een hoofdmaaltijd de oxidatie van LDL lipoproteïnen aanzienlijk verminderde .

  1. Blauwe bessen kunnen de bloeddruk verlagen

Blauwe bessen lijken aanzienlijke gunstige effecten te hebben op mensen met hoge bloeddruk; een grote risicofactor voor een aantal van ’s werelds belangrijkste doodsoorzaken.

  1. Blauwe bessen kunnen helpen bij het voorkomen van hartziektes

Nogmaals, je kunt je bloeddruk en geoxideerd LDL verlagen door het eten van blauwe bessen. Maar het is belangrijk om je te realiseren dat dit risicofactoren zijn, geen echte ziektes op zichzelf. Wat we echt willen weten is of blauwe bessen helpen het voorkomen van concrete zaken zoals een hartaanval, ’s werelds belangrijkste doodsoorzaak .

Een onderzoek uit 2013 met 93.600 verpleegsters toonde aan dat het eten van volop anti cyaniden (de belangrijkste antioxidanten in blauwe bessen) in verband stond met een 32% lager risico op een hartaanval. Dit was een observationele studie, dus het kan niet bewezen worden dat de bessen de vermindering in het risico veroorzaakten, maar het lijkt aannemelijk, gegeven de bekende gunstige effecten op risicofactoren.

Kortom: Er is enig bewijs dat het regelmatig eten van blauwe bessen kan helpen om een hartaanval te voorkomen.

  1. Blauwe bessen kunnen helpen bij behoud van de hersenfunctie en verbetering van geheugen

Kortom: De antioxidanten in blauwe bessen lijken voordelen te hebben voor de hersenen. Ze helpen bij het verbeteren van de hersenfunctie en bij het tegengaan van leeftijdsgebonden achteruitgang.

  1. Anti cyaniden in blauwe bessen kunnen een anti diabetisch effect hebben

Blauwe bessen bevatten niet zoveel suiker in vergelijking met ander fruit. Een kop (150 gram) bessen staat gelijk aan een kleine appel of een grote sinaasappel. Maar de bioactieve stoffen in blauwe bessen blijken alle ongunstige effecten van de suiker op het bloedsuikergehalte te compenseren.

Kortom: Verscheidene studies laten zien dat blauwe bessen een anti diabetisch effect hebben. Ze helpen de insulinesensitiviteit te verhogen en de bloedsuikerniveaus te verlagen.

  1. Stoffen in de bessen zouden kunnen helpen om urineweginfecties te bestrijden

Urineweginfecties zijn voor vrouwen een veel voorkomend probleem. Het is bekend dat cranberry sap kan helpen om dit soort infecties te voorkomen. Blauwe bessen zijn nauw verwant aan cranberry’s en bevatten veel van dezelfde actieve stoffen als cranberry sap. Deze stoffen, die ervoor zorgen dat voorkomen wordt dat bacteriën zoals E.coli zich hechten aan de blaaswand, worden anti-adhesinen genoemd. Blauwe bessen zijn niet zo uitgebreid onderzocht op dit punt, maar de kans is groot dat ze soortgelijke effecten hebben als cranberry’s .

Kortom: Net als cranberry’s, bevatten blauwe bessen stoffen die bepaalde bacteriën beletten om zich aan de wand van de urineweg te hechten. Dit kan nuttig zijn bij het voorkómen van urineweginfecties.

  1. Blauwe bessen kunnen spierschade helpen verminderen na zware training.

Zware training kan leiden tot spierpijn en vermoeidheid. Dit wordt gedeeltelijk door lokale ontsteking en oxidatieve stress in het spierweefsel aangewakkerd (34). Een supplement met blauwe bessen kan de schade op het moleculaire niveau verminderen, wat de pijn en de afname in prestaties van de spieren kan minimaliseren. In een kleine studie met 10 vrouwelijke atleten, vond een versneld herstel van de spieren plaats na zware beenspieroefeningen .

  1. De blauwe bessen niet mengen met suiker want dat vermindert de werking sterk.
Kraken