fbpx ">
google-site-verification:googled80cf453c849ffb5.html

pecannotenNoten

Noten leveren ijzer, vitamine E en vitamine B1. Het zijn goede vegetarische keuzes. 
In noten zit veel onverzadigd vet. Het eten van ongezouten noten beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten. Het eten van ongezouten noten verlaagt bovendien het LDL-cholesterol. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten.
Vanwege deze positieve effecten staan ongezouten noten in de Schijf van Vijf. Het advies is om elke dag wat ongezouten noten te eten. 

 

Omschrijving

Noten groeien aan bomen. Het zijn droge vruchten, omhuld door een vruchtwand. Dit is een harde, houtachtige dop, waar meestal 1 noot in zit. Voorbeelden van veel gegeten noten zijn: amandelen, cashewnoten, paranoten, hazelnoten, macadamianoten, pecannoten, pistachenoten en walnoten. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. Amandelen zijn officieel fruit. Toch worden pinda’s en amandelen vanwege hun eigenschappen tot noten gerekend.

Bekijk deze video :

 

Bewaren

Noten moeten goed afgesloten en droog worden bewaard, omdat ze gevoelig zijn voor schimmels. Het is het beste om ze koel te bewaren bij een temperatuur van ongeveer 10 tot 15°C. Walnoten en kastanjes bederven snel. Maar de meeste andere noten zijn wel een jaar houdbaar.

 

Veiligheid

In noten kunnen kleine hoeveelheden van de schimmelgifstof aflatoxine voorkomen. Maar bij een gevarieerde voeding is het gezondheidsrisico klein. 

Gezondheidseffecten

Noten leveren belangrijke vitamines en mineralen zoals vitamine B1, vitamine E en ijzer. Verder leveren ze veel onverzadigd vet. Het zijn goede vegetarische keuzes. 

Noten beschermen tegen hart- en vaatziekten

Er zijn sterke aanwijzingen dat het eten van ongezouten noten beschermend werkt tegen hart- en vaatziekten. Het dagelijks gebruik van ongezouten noten per dag lijkt samen te hangen met een ongeveer 30% lager risico op bepaalde hartziekten. Het eten van ongezouten noten zorgt bovendien voor een lager LDL-cholesterolgehalte. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Lees meer over cholesterol.

Deze effecten komen waarschijnlijk doordat er veel onverzadigd vet in noten zit. Van onverzadigd vet is het bekend dat ze het LDL-cholesterol verlaagt. Mogelijk zijn ook andere stoffen in noten verantwoordelijk voor de positieve effecten.

 

Voedselovergevoeligheid

Sommige mensen zijn overgevoelig voor noten. Het afweersysteem reageert specifiek op het eiwit dat in 1 of meerdere soorten noten zit. Pinda’s zijn niet verwant aan de notenfamilie, waardoor je niet altijd voor noten én pinda’s allergisch bent.  

Het eten van noten kan bij sommige mensen leiden tot klachten zoals eczeem, urticaria (jeukende bulten) of nikkelallergie.

 

Allergie kan voorkomen bij:

  • Amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten en producten op basis van deze noten.
  • Noten gebruikt in distillaten voor sterk alcoholische dranken
  • Amandelen en walnoten gebruikt als smaakstof in sterk alcoholische dranken
  • Sesamzaad en producten op basis van sesamzaad
  • Pinda (aardnoten) en producten op basis van pinda

Voedingsadvies

Het advies is om elke dag ongezouten noten te eten vanwege de positieve effecten op de gezondheid. Alle ongezouten noten en pinda's zijn goed voor je. Dus ongebrand, gebrand en geroosterd. Ook notenpasta en pindakaas van 100% noten of 100% pinda telt mee bij noten.

 

Gezonde noten :

De afgelopen jaren zijn noten enorm populair geworden. Natuurlijk eten we ze al jaren, maar dankzij alle gezonde voordelen zijn ze nu nog meer in trek dan ooit te voren. We weten inmiddels dankzij verschillende onderzoeken dat noten ontzettend gezond zijn.  Eet u graag noten vanwege de gezonde eigenschappen? Kies dan voor de volgende type noten:

  • Ongebrande noten
  • Ongeroosterde noten
  • Ongezouten noten
  • Ongesuikerde noten

Stelt u uzelf de vraag: Welke noten zijn het gezondst? Weet u niet goed welke noten de meeste goede voedingsstoffen bevatten en daarom de meest verantwoorde toevoeging aan uw dieet zijn? Dan ziet u hieronder de top 10 meest gezonde noten.

De meest gezonde noten

  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Hazelnoten
  • Pecannoten
  • Pinda's
  • Pistachenoten
  • Walnoten

Nu je weet wat de gezondste noten zijn is het natuurlijk de vraag waarom deze noten precies het gezondst zijn. Per type noot vindt je hieronder alle positieve en negatieve eigenschappen én hoe je ze het beste aan je dieet kunt toevoegen.

 

Amandelen

amandelenAmandelen behoren al jaren tot de populairste en gezondste noten. Ze zitten namelijk boordevol onverzadigde vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen die helpen het lichaam gezond en in balans te houden. De amandel is rijk aan vitamine E die zorgt voor de bescherming van de cellen, bloedvaten, organen, ogen en weefsel. Bovendien speelt deze vitamine een grote rol bij de stofwisseling in de cellen.

De amandel bevat ook een zeer sterk antioxidant, die een zeer positieve werking heeft op de weerstand en flink wat andere functies heeft in het lichaam. Zo zorgt de amandel onder andere voor de aanmaak van rode bloedcellen en heeft het een belangrijke rol bij de spierfunctie.

De antioxidanten zijn vooral te vinden in de bruine laag van het velletje. Om deze reden zijn blanke amandelen, doordat ze geblancheerd worden, niet de meest gezonde keuze.

 


cashewnoten

Cashewnoten

Cashewnoten zijn een uitstekende bron van gezonde, onverzadigde vetzuren die belangrijk zijn bij de opname van vitamine A, D, E en K. Ook zijn cashewnoten een rijke bron van koper. Koper is een mineraal die bijdraagt aan een goede weerstand, een hoog energieniveau, vorming van bindweefsel, vorming van botten en vorming van pigment van het haar.

 

Hazelnoten

hazelnotenWanneer je hazelnoten opneemt binnen je voedingspatroon kunnen deze een flinke bijdrage hebben aan uw gezondheid. Zo bevatten hazelnoten enkelvoudige onverzadigde vetzuren die een bijdrage leveren aan het gezond houden van het hart en de bloedvaten.

Daarnaast zitten hazelnoten boordevol foliumzuur (vitamine B11). Met name voor zwangere vrouwen is het erg belangrijk dat zij hier voldoende van binnenkrijgen. Foliumzuur is erg belangrijk in de ontwikkeling van het ongeboren kindje. Het foliumzuur verkleint namelijk de kans op geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje, een hazenlip en een gespleten gehemelte.

 

Pecannoten

pecannotenDankzij de grote hoeveelheid vitamine B en E die aanwezig is in pecannoten is deze noot het beste te omschrijven als “brain food”. De vitamines B en E staan erom bekend dat ze een positieve invloed hebben op de hersenfunctie.

Ook zitten pecannoten boordevol mineralen zoals magnesium, ijzer, mangaan en zink. Zink bevordert het behoud van gezonde haren, nagels en huid.

 

 

 

Pinda’s

pindaPinda’s horen eigenlijk niet in dit rijtje thuis aangezien het geen noten zijn, maar peulvruchten. Toch worden deze kleine rakkers dankzij hun nootachtige eigenschappen tot de noten gerekend.

Ze zijn rijk aan eiwitten die zorgen voor het onderhouden van de spieren en een bouwstof voor het lichaam zijn. Ook zijn pinda’s rijk aan vitamine B3 die de kans op hart- en vaatziekten verminderd. Daarbij zijn pinda’s rijk aan magnesium, kalium en vitamine B1 en bevatten pinda’s minder natuurlijke suikers dan bijvoorbeeld walnoten, hazelnoten en pistachenoten.

 

 

                                                Pistachenoten

pistache notenPistachenoten zijn een van de meest gezonde noten die er zijn. In vergelijking met andere noten bevatten ze de meeste antioxidanten en de minste calorieën.

Pistachenoten kunnen om deze reden uitstekend gegeten worden wanneer u op de lijn let, zeker als u voor de ongepelde variant kiest. Een onderzoek dat tijdens de Experimental Biology Conferentie in Washington gepresenteerd werd laat namelijk zien dat het zelf pellen van pistachenoten het eetproces vertraagt en zorgt voor bewustwording van het eetgedrag.

 

Walnoten

walnotenWalnoten zitten boordevol gezonde voedingsstoffen die goed zijn voor het lichaam. Ze zijn rijk aan omega-3 vetzuren. Deze vetzuren hebben een positieve werking op het zenuwstelsel en ondersteunen de algemene hersenactiviteiten.

Onderzoek uitgevoerd door Cambridge University laat zien dat de polyfenolverbindingen en de fytochemische stof in walnoten een ontstekingsremmende werking hebben. Daarnaast zijn walnoten ook voorzien van vitamine E, de vitamine die een positieve werking heeft op de weerstand.

Bron: voedingscentrum / de notenshop / Van Nature Gezond